piątek, 6 stycznia 2012

Spódnica z połowy koła - z półklosza

Do wykreślenia spódnicy z połowy koła, zwanej też półkloszem,
potrzeba tylko dwóch wymiarów: obwodu talii i długości, jaką ma mieć spódnica.
Najpierw musimy wykonać małe obliczenie, tzn. obliczyć promień, jaki będziemy odmierzać od rogu tkaniny. 
Obwód talii dzielimy na 3, np. 72cm:3=24. Od wyniku odejmujemy 2 cm, czyli 24-2=22cm.
Na materiale wyznaczamy kąt prosty w jednym z rogów. Tutaj oznaczony jako 1.

 Od rogu, czyli punktu 1. w kierunku boków odmierzamy promień, który wcześniej obliczyliśmy, czyli 22cm. Oznaczamy jako punkty 2. i 3. Następnie prowadzimy linię łączącą punkty 2. i 3.




 Linię pomiędzy punktami 2. i 3. dzielimy dokładnie na pół. W tym miejscu zaznaczamy punkt 4. Prowadzimy linię od punktu 1. przez punkt 4. i dalej.






Odmierzamy od punktu 1. w kierunku 4. promień, który wcześniej obliczyliśmy ( w tym przypadku jest to 22cm). Wyznaczamy w ten sposób punkt 5. Łączymy punkty 3, 5 i 2 nadając linii kształt łuku.






Od punktu 2. odmierzamy po linii bocznej długość spódnicy ( dodając na podwinięcie). W ten sposób wyznaczamy punkt 8. Tak samo odmierzamy od punktów 3. i 5. otrzymując odpowiednio punkty 6. i 7.
 Łączymy punkty 6, 7 i 8 rysując linię, która będzie dołem spódnicy.





Ponieważ spódnica jest krojona ze skosu materiału i ma tendencję do wyciągania się z przodu i z tyłu, więc można ją skrócić jeszcze na etapie krojenia. Od punktu 7. w górę odmierzamy 2cm - powstaje punkt 9. Miedzy punktem 6. a 7. oraz między 7. a 8. wyznaczamy połowę długości. Łączymy linią biegnącą przez punkt 9.





Spódnica z połowy koła zaznaczona jest na rysunku na czerwono. Kroimy dwa razy,albo jeden raz z podwójnie złożonego materiału



Mam nadzieję, że zrobiłam to w sposób jasny i przejrzysty.
W jaki sposób postępować z już wykrojoną spódnicą, jak ją podwinąć, opisałam w poście dotyczącym krojenia z pełnego koła.

25 komentarzy:

  1. Dzięki śliczne za proste i przejrzyste wytłumaczenie :)
    Zapraszam również do mnie, gdy mój blog się rozkręci :):)

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. o matko jakoś mnie to przerasta :(

    OdpowiedzUsuń
  3. Instrukcaja super :)
    Do spódnicy z koła, czy półkoła mam jedą praktyczną uwagę - po skrojeniu i zszyciu boków, należy ją powiesić na manekinie, jeśli starczy cierpliwosci, najlepiej na kilka dni, żeby tkanina pod własnym ciężarem "odwisiala się" i żabyśmy bez problemy mogły wyrównać "ogony", które przy takim fasonie często się pojawiają, bez względu na dokładność i precyzję krojenia.
    Pozdrawiam, Kasia

    OdpowiedzUsuń
  4. Aninkowo, to nie takie straszne, wystarczy robic krok po kroku.
    Kasiu, w poscie dotyczacym krojenia spódnicy z pelnego koła sa zawarte informacje, jak nalezy potem postepowac z szyciem i podwijaniem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Super to wytłumaczyłaś ,dzięukję :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Twoją instrukcję spódnicy z koła już wypróbowałam w praktyce i wyszło genialnie, więc tą również już sobie drukuję do wypróbowania. :) dzięki wielkie

    OdpowiedzUsuń
  7. To ciesze się, ze wszystko jest zrozumiałe. JA będę wkrótce szyła sukienke z dołem z półklosza własnie, dlatego wczesniej zamieścilam tę instrukcję.

    OdpowiedzUsuń
  8. dzięki wielkie ja na liście mam spódnice do której musze sama zrobić formę i nie wiedziałam jak się do tego zabrać ...

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. chcę uszyć spódnicę węższą niż półkloszowa,.ale właśnie w tym stylu tj żeby była bez zaszewek i jeden szew z tyłu a przód bez szwu.poproszę o taki wykó.pozdrawiam-Dusia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. JA nie robie wykrojów na zamowienie. JEsli chcesz miec tylko jeden szew, to material musi byc zlozony na pol w miejscu, gdzie jest jeden z boków zaznaczony. Na drugim bedzie wtedy szew. A jesli ma byc węzsza niz polkloszowa, to cos w kształcie litery A trzeba wykroic, ale nie mam tego na blogu. Gdzies widzialam taki opis, jak to zrobic. Jesli znajde, to Ci podesle. Ale to dopiero za kilka dni bo teraz nie mam czasu.

      Usuń
  10. Witaj. Bardzo dziekuje za opis. Nie rozumiem tylko jak doszyc pasek. Jakie jest wykonczenie w talii tej spodnicy (i z kola i z polkola)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat opisu jak zrobic pasek tutaj nie ma, bo ja doszywalam do bluzki i szylam sukienke. Mozesz zrobic na dwa sposoby: albo podwinąc u góry i np wciagnąc gumeczke, albo wykroić cienki pasek, złożyć na polowe, w srodek dać flizelinę i doszyc do spodnicy. KOnieczne bedzie wszycie zamka, jesli tkanina sie nie uciąga.

      Usuń
  11. Moniko, jesteś bezcenna!
    Mam zamiar uszyć sobie parę kiecek, biegam po necie i szukam pomocy i co wrzucę hasło to odpowiedź znajduję na Twoim blogu. Dziękuję ogromnie ze te lekcje, które tu umieszczasz! W najbliższych dniach rozkładam materiały i szyję wg Twoich instrukcji. O rezultatach dam znać :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. bardzo przydatny post:) wiele mi wyjaśnił:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Genialny krój na spódnice! Musze spróbować uszyć :D Nie wygląda aż tak strasznie trudno ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. zrobiłam sobie szablon wg twojej instrukcji na spódniczkę z połowy koła ale na papierze , teraz przyłożyłam na podwójnie złożony materiał no i niestety za wąski okazuje się ten materiał , dodam może że robiłam na 82cm w pasie i 50 cm długą spódniczkę(a jeszcze na podwinięcie muszę dodać) . no i teraz nie wiem co robić? rozłożyć materiał i wykroić dwa razy , ale jak to ułożyć ten szablon żeby materiał był ze skosu tak jak powinno być w tego rodzaju spódniczkach? bardzo byłaby ci wdzięczna gdybyś to pokazała tak jak na tym filmiku gdzie rysujesz i kroisz spódniczkę na materiale

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prosze podac maila, wysle Ci instrukcje razem z rysunkiem jak szablon ulozyc.

      Usuń
  15. MONIKO wysłałam do ciebie wczoraj mejla bo nie byłam pewna czy ta wiadomość ukaże się tu na tej stronce. czyżby nie dotarł?DOROTA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na maila nic nie dostałam odnosnie tego tematu, o ktorym piszesz.

      Usuń
  16. Witaj Moniko.Mam ten sam problem co anonimowy(Dorota), nie wiem jak ulozyc kliny ze skosa na rozlozonej tafcie.Czy moge Ci wyslac email rowniez bys mi wytlumaczyla,Joanna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie Kobiety, ja za Was calej roboty nie będę odwalać! Radzę zrobic sobie szablon jednego takiego klina na papierze, a potem rozlozyc tkanine na stole lub podlodze, i probowac ulozyc.

      Usuń
  17. Zrobiłam mały błąd w adresie dlatego nie dostałaś mojego maila , ale już wyjaśniłaś ,będę próbować.Ale wiesz łatwo jest pokazać coś na małym dla szczuplusieńkiej malusieńkiej filigranowej (moja córcia by z tego skorzystała) , a jak ciut więcej (choć uważam że te 82 w pasie to nie powód do rozpaczy ,jak się ma 3 dzieci i 40stke na karku ) to gdzie szukać????ale poradzę sobie ,dzięki.. DOROTA

    OdpowiedzUsuń
  18. Witaj. Czy materiał do tej spódnicy składamy na pół, czy więcej części?

    OdpowiedzUsuń